Mi a business coaching, és miért én?
Az üzleti, illetve „business” coachingban üzleti kontextusban dolgozunk együtt a jobb üzleti és vezetői teljesítmény elérése érdekében. A business coachingnál nem feltétlenül szükséges a coach szakmai, üzleti, vezetői tapasztalata, az ügyfelek azonban szívesebben választanak ilyen tapasztalatokkal rendelkező coachot. A business coach témában való jártassága, konkrét tapasztalata, üzleti, vezetői, menedzser, vállalkozói ismerete növelheti a bizalmat, a kapcsolatépítést, könnyítheti a teljes folyamatot.
A business coach a coaching folyamat elején segít az ügyfelének, hogy pontosítani tudja a céljait, és hogy felismerje a cél elérését gátló akadályokat, nehézségeket. A probléma feltárása, megjelölése után, a coach segít, hogy ügyfele rájöjjön, mit kell tennie a továbbiakban, és melyek azok a dolgok, amin feltétlenül változtatnia kell ahhoz, hogy a megjelölt célt elérhesse. A coach visszajelzései segítik az ügyfelet a kijelölt térben mozogni. Támogat, segít felszínre hozni az ügyfelében rejlő potenciákat, rámutat azokra a dolgokra, amelyek elengedhetetlenek a siker eléréséhez.
A business coaching során a coach adhat erősebb visszajelzéseket annak érdekében, hogy a folyamat hatékonyabb legyen. A felek ezt szerződésben szabályozzák. Egy erősebb tükör vagy a gyengeségek, hiányosságok, szükséges vezetői kompetenciák, vezetői működésmódok pontosabb megjelölése a coaching folyamat eredményességét befolyásolhatják.
Egy-egy üzleti téma 5-10 alkalom alatt megoldódhat, de a coaching folyamat során felbukkanhatnak egyéb új, még a business coaching területéhez tartozó témák is, amelyekre újra lehet szerződni. A coaching hosszúsága személyre szabott, függ a cél komplexitásától is. Az eredmény eléréséhez szükséges a tanultak gyakorlatba ültetése is.
Egy folyamat során megeshet az is, hogy a tipikus vezetői kihívások kapcsán felszínre kerülnek olyan működési mintázatok, amelynél a vezetői szerepektől eltávolodva a vezető, mint teljes ember kerül fókuszba. Ilyenkor a vezetői, üzleti teljesítmény javításához, szülői, családi minták átalakításának lehetőségével is szembe kell nézni. Ezen a ponton a szigorúan vett business coaching véget érhet, és átszerződésre kerülhet sor. Az új szerződés a vezetőt, mint teljes embert helyezi fókuszba, a múltjával, jelenével, jövőjével, működési mintázataival, kapcsolataival, a környezetével való kapcsolódásaival együtt. Ebben a folyamatban fontos szerepe lehet a PszichoCo szemléletnek, mert megeshet, hogy olyan területre „tévedünk”, ahol mélyebb terápiás jelenlétre lesz szükségünk.
A PszichoCo szemlélet megálmodójaként, két év terápiás képzéssel a hátam mögött lehetőségem nyílik arra is, hogy a mélyebb szinteken gyökerező problémákra rálássak, és szükség esetén terapeuta bevonását javasoljam a folyamatba.
Business coacként – noha a fókusz az ügyfél saját erőforrásainak bevonásán marad – előny lehet a több, mint 20 éves múltra visszatekintő vállalkozói, vezetői tapasztalatom, ami megkönnyítheti a kapcsolat kialakításának folyamatát, valamint a bizalomépítést /Penyák Erika – life és business coach/.
Business coaching témák lehetnek:
- vezetői kompetenciák fejlesztése,
- konfliktuskezelés,
- önbizalom, magabiztosság fejlesztése,
- kapcsolatépítés, kapcsolattartás cégen belül,
- kreatív, nyitott gondolkodás kialakítása,
- fenntartható növekedés elősegítése,
- a munkatársak motiválása, együttműködés fejlesztése,
- példamutatás,
- irányítás és iránymutatás,
- inspiráló munkahelyi légkör megteremtése,
- munkahelyi nézeteltérések kezelése,
- hatékony kommunikáció,
- a megfelelő emberek megtalálása a különböző pozíciókba,
- új nézőpontok bevonása a cég életébe,
- meglévő stratégiák újragondolása,
- célkitűzési sratégiák,
- döntési stratégiák, döntéshozatal,
- felelősségvállalás, felelősség megosztása,
- határtartás,
- vezetői image kialakítása,
- coaching szemléletű vezetés,
- tulajdonosi szemléletben működni,
- kiégés és annak elkerülése,
- hatékony időgazdálkodás,
- eredményesség,
- az állandóan jelentkező nyomás és stressz kezelése,
- magánélet-karrier egyensúlya,
- változás menedzsment,
- munkatársak bevonása, felhatalmazás,
- csapatépítés, csapatstratégia,
- kollégák tisztelete,
- transzparencia,
- renitensek kezelése, elbocsátás,
- teljesítmény menedzsment,
- jelenlét, távolságtartás,
- kockázatvállalás.